výstava bude v uzpůsobené podobě prezentována online,
doprovodný program přesunut na podzim 2020
„Moje architektura vůbec není koncipována v plánech, nýbrž v prostorech. Nenavrhuji žádné půdorysy, fasády, řezy. Navrhuji prostory. U mne jde pouze o související kontinuální prostory.“
Loosova originální koncepce interiéru, tzv. Raumplan (prostorový plán), představovala ”nové prostorové řešení obývacích místností a to nikoliv v ploše (…) podle pater”. Je založena na dramatickém odstupňování výšek jednotlivých místností podle jejich funkce i symbolického významu, komponovaných kolem ústředního schodiště. Umožňuje jak vzájemné pohledové propojení místností a hru s prostorovými iluzemi, tak i maximální využití vnitřního prostoru domu. Místnosti umístěné v různých horizontálních úrovních jsou navzájem propojeny několika stupínky schodů.
Poprvé Loos použil Raumplan ve schodišťovém vestibulu vídeňského obchodního domu Goldman & Salatsch. Svou převratnou myšlenku dále rozvíjel v realizacích vídeňských rodinných domů, jako např. ve vile Moller či vile Scheu. V jídelně vily Rufer zvýraznil intimitu jídelny v poměru k přilehlému salonu tím, že zvýšil úroveň její podlahy o několik schodišťových stupňů. K vyspělým příkladům Raumplanu se řadí interiér domu Tristana Tzary v Paříži a nerealizovaný projekt domu pro Josephinu Bakerovou.
Loos prostřednictvím raumplanu formuluje zcela nový pohled na vnitřní prostor a uspořádání místností z hlediska jeho trojrozměrnosti. Interiéry obytných domů navržených vídeňským architektem jsou často tvořeny místnostmi, které pronikají jedna do druhé, rozčleněny do několika úrovní. Společně vytvářejí otevřený a plynulý prostor. Loos byl ve své pařížské éře velmi zaujatý ideou trojrozměrné architektury. Jeho rodinné domy jsou navrženy se střídanými úrovněmi jednotlivých prostorů, schodiště jsou někdy značně komplikovanými útvary. Vzájemná souvislost a vazba prostorů zdůrazňuje jejich průhlednost.
Výstava připravená u příležitosti výročí 150 let od narození Adolfa Loose se zaměří jak na prezentaci hlavních realizací a projektů Adolfa Loose (vily Tzara, Müller, Winternitz, Moller, Steiner, Baker), tak i na ozvěny konceptu Raumplanu v tvorbě současných zahraničních architektů: Campo de Baeza (Casa Cala), Pezo von Ellrichshausen (Poli House), Atelier Bow Wow (Tread Machiya a Tower Machiya), Sou Fujimoto (Final Wooden House a House NA).
kurátoři / Dan Merta, Filip Šenk
design / Jan Stolín, Petr Stolín, Ivo Louda
grafika / Jiří Příhoda
spolupráce / Yoshoio Sakurai, Maria Szadkowska, Jan Sapák, Christopher Long, Hermann Czech, Jan Tabor
prezentované domy a návrhy /
Adolf Loos / Müllerova vila
Adolf Loos / Winternitzova vila
Adolf Loos / dům Tristana Tzary
Adolf Loos / dům pro Josefinu Bakerovou
Adolf Loos / vila Rufer
Adolf Loos / vila Moller
Atelier Bow-Wow / Thread Machiya
Atelier Bow-Wow /Tower Machiya
Sou Fujimoto / Final Wooden House
Sou Fujimoto / House NA
Campo de Baeza / Casa Cala
Pezo von Ellrichshausen / Poli House